dinsdag 4 juni 2024

Rattenvanger van Hamelen uit Duitsland en kaartje uit Belarus

Vandaag ontving ik weer 2 hele leuke kaartjes, een uit Duitsland en een uit Belarus (Wit Rusland).

Uit Duitsland komt dit leuke kaartje met een klokkenspel van de Rattenvanger van Hamelen. De afzendster schrijft dat het haar spijt dat ze geen kaartje met de Bremer Stadsmuzikanten heeft maar dat ze vorig jaar Hamelen bezocht heeft waar ze een rondleiding door de stad heeft gehad met de rattenvanger en dat het erg leuk was.
Ik vind het niet erg dat ze geen kaart met de Bremer Stadsmuzikanten had, want deze vind ik ook heel erg leuk!
De kaart heeft 149 kilometer overbrugd in 6 dagen.

Op de postzegel staat vertaald “Artikel 1: Het Duitse Rijk is een republiek. De staatsmacht komt van het volk. 100 jaar keizerlijke grondwet van Weimar.”

Het tweede kaartje komt uit Belarus. De afzendster schrijft dat het eindelijk warmer is en dat ze de kou in mei beu is. De dag nadat ze de kaart schrijft zal het 22° worden en gaat ze met vrienden picknicken bij het Zaslavskoe reservoir maar de meeste mensen noemen het de Minsk Sea, ook al is het geen zee. Ze gaan vlees op het vuur bakken, lekker eten en een leuke tijd hebben en ze wenst mij ook een fijn weekend toe.

Ik heb het even opgezocht en het Zaslavskoe reservoir is het op één na grootste stuwmeer van Wit Rusland. Vanwege de grootte noemt de lokale bevolking het de Minskzee.

Op het kaartje staat vertaald “wij vragen het aan de staat”. Ik begrijp niet helemaal de context in combinatie met de afbeelding, maar ik vind het een erg grappig kaartje. Het kaartje is 19 dagen onderweg geweest en heeft 1473 kilometer afgelegd.
Het schattige diertje op de postzegel (dat mij aan een stokstaartje doet denken maar ook aan een marmotje) is een spermophilus suslicus oftewel een gevlekte soeslik/grondeekhoorn. Deze diertjes leven op de steppen van Oost Europa.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten